Ранкова гігієнічна гімнастика як
засіб підвищення працездатності дитини
Ранкова гімнастика – це комплекс
гімнастичних вправ, які виконуються вранці, після сну. Її мета: прискорення переходу
організму від сну до неспання.
Зарядка – невід’ємна частина
режиму дня школяра. Вона має важливе значення для зміцнення нервової системи,
для попередження простудних захворювань.
Робити зарядку слід щодня через
10 – 15 хвилин після вставання, в добре провітрюваному приміщенні. Тривалість
зарядки – 10 – 20 хвили
Наприклад, коли школяр робить
ранкову гімнастику, він отримує від неї (як і від уроків фізкультури) не лише
користь, а й велике задоволення, бо під час фізичної діяльності у кров
виділяються речовини типу ендорфінів, енцефалінів, які є медіаторами (провідниками)
задоволення ( у корі головного мозку існує центр задоволення).
Під впливом фізичних вправ поліпшується
кровопостачання серцевого м’яза.
Фізичне навантаження стимулює
кисневе постачання нервових клітин головного мозку, спричиняючи підвищенню не
лише фізичної, а й розумової працездатності. Таким чином, фізкультура значною
мірою допомагає мислити.
Вправи для ранкової гімнастики
необхідно показати учням на уроках фізичної культури. Характер вправ, способи
їх виконання та кількість повторень залежить від віку школярів.
При складанні комплексів гімнастики необхідно
дотримуватись основних вимог до змісту та характеру вправ.
1- а вправа – випрямлення хребта
(потягування).
Таке бажання виникає після сну: потягнутися і
глибоко вдихнути. Під час цієї вправи слід підняти руки вгору, що допоможе
вільному відтоку крові; одночасно хребет випрямляється, а плечі відводяться
назад. Завдяки цим рухам збільшується об’єм грудної клітки. При глибокому
диханні, яке зв’язане з виконанням потягування, полегшується притік до серця
крові із вен голови, рук, стінок грудної клітки та печінки. Цим створюються
сприятливі умови для кровообігу. Виконується вправа не більше 3 – 4 разів.
2 – а вправа – для зміцнення
м’язів ніг.
Сприяє розвитку м’язів ніг, попередженню
плоскостопості. Проводиться в повільному темпі. Застосовують такі вправи: присідання
на всій ступні та на носках (6 – 8 разів), згинання і розгинання ніг в одому чи
кількох суглобах, кругові рухи (по 6-8 разів для кожної ноги).
3 – я вправа – для розвитку рук
та плечового поясу.
Включає рухи: руки назад, руки вперед, вгору,
вниз, в сторони, кругові рухи випрямлених рук в плечових суглобах. Ці рухи
можуть виконуватись вільно або напружено, плавно або різко, швидко або
повільно, симетрично обома руками чи не симетрично. Кожну з них слід
повторювати не менше 6 – 8 разів.
Стежте, щоб руки при своєму
рухові вперед чи вгору не зближувались, бо це призводить до стискання грудної
клітки і утруднення дихання.
4 – 5 – а вправи – для зміцнення
м’язів тулуба.
Застосовують: нахили тулуба
вперед і назад; вліво і вправо; повороти тулуба наліво і направо.
Це
найскладніші, але найважливіші вправи в комплексі ранкової гімнастики. В їх
виконанні беруть участь всі м’язи тулуба. Вправи виконуються в повільному
темпі.
В комплекс
ранкової гімнастики за звичаєм включають 2 – 3 таких вправи. Їх потрібно давати
одна за одною, бо фізичне навантаження при їх виконанні не настільки значиме,
щоб розділяти вправи. Кожна вправа повторюється від 4 до 6 разів.
6 – а
вправа – для посилення діяльності важливих внутрішніх органів, головним чином
рухового апарату та серцево – судинної системи.
При виконанні цієї вправи вводяться в швидку
по темпу роботу великі м’язи тіла. Використовуються такі вправи: біг, біг на
місці, стрибки на місці, швидка ходьба з енергійною роботою рук, стрибки через
скакалку. Важливо правильно дозувати ці вправи, не допускати перевантаження.
Вони виконуються без перерви на протязі 20 – 30 секунд.
7 – а
вправа – для поступового переходу від збудженого стану до більш спокійного.
Застосовується ходьба із збереженням
правильної осанки (до 2 - 3 хвилин).
Після цієї вправи проводяться водні процедури.
Для дітей, які віднесені за станом здоров’я до
підготовчої медичної групи, кількість повторень 3 – 6 - ї вправ зменшується.
Орієнтовний комплекс
вправ ранкової гімнастики
для дітей 7 – 8 років
- Ходьба або ходьба на місці в
поєднанні.
- Вправи на потягування.
- Повороти тулуба.
- Рухи руками.
- Нахили тулуба.
- Присідання.
- Поєднання рухів рук і ніг.
- Підскоки.
- Повільний біг.
- Ходьба або ходьба на місці.
- Рухи руками з глибоким
диханням.
Приблизний комплекс
вправ для учнів початкових класів
1.«Потягусі». В.п. – ноги на ширині плечей, долоні
на голові, лікті вперед. Відвести лікті назад, тулуб випрямлений. Повернутися у
вихідне положення.
2.«Гвинтики». В.п. – ноги на
ширині плечей, руки за спиною. Повернути тулуб ліворуч, потім праворуч, не
зупиняючись, повернутися у вихідне положення.
3.«Лялька». В.п. – основна
стійка. Повернутися на 360 градусів через ліве плече, переступаючи випрямленими
ногами. Те саме через праве плече.
4.«Вітер дерева колише». В.п. –
ноги на ширині плечей, руки в сторони. Нахили ліворуч, потім праворуч; не
спиняючись, повернутися у вихідне положення. (Повторити нахили так само).
5.«Політ птахів». В.п. – основна
стійка. Руки вгору, піднятися у вихідне положення.
6.«Коники – стрибунці». В.п. –
руки на поясі. Стрибки на місці на двох ногах з переходом на ходьбу.
Фізкультхвилинки
під час
самопідготовки
Під час приготування
уроків потрібні короткі перерви для відпочинку. Добре освіжає організм і швидко
відновлює працездатність так званий активний відпочинок, тобто відпочинок,
зв’язаний з виконанням рухів.
Вчителеві потрібно не тільки розповісти і показати дітям, як користуватися
фізкультхвилинкою, але і стежити, щоб вправи вчасно і правильно виконувались.
Приступаючи до фізкультхвилинки, необхідно
провітрити кімнату. Важливо не забути послабити пояс, розстебнути комір.
Виконується 2- 3 простих гімнастичних вправи біля столу, кожна – по кілька
разів. Спочатку – вправа типу «потягування» з рухами рук; потім – вправа для
ніг; остання – вправа в нахилах і поворотах тулуба.
Дихати потрібно рівномірно, через ніс.
Вибрані для фізкультхвилинки вправи не
потрібно часто змінювати.
Якщо на приготування уроків потрібно більше
години, то при повторному виконанні фізкультхвилинки вправи можна замінити
повільним бігом по подвір’ю (150 – 200 кроків для молодших школярів). Замість
бігу можна пострибати з короткою скакалкою (до 30 – 40 стрибків молодшим
школярам). Рекомендується робити невеликі перерви після кожних 15 – 20
стрибків. Біг чи стрибки слід завершувати ходьбою, супроводжуючи її двома –
трьома глибокими вдихами (через ніс) з наступними видихами.
Необхідність
та умови проведення фізкультурних хвилинок на уроках
Згідно з ученням І.М.Сеченова про активний відпочинок,
працездатність людини відновлюється значно швидше, якщо процес збудження
переключається на інші центри кори головного мозку.
Впродовж шкільного навчального дня поступово
збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність. Першими
ознаками зниження працездатності є неуважність, збільшення кількості помилок
при виконанні завдань, ненавмисне порушення дисципліни. І це цілком закономірно
і зрозуміло. Адже тривале сидіння за партою вимагає постійного статичного
напруження м`язів спини, шиї, ніг, що призводить до їх втоми. У цьому випадку
дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м`язи. З`являється перекіс тулуба
вліво або вправо. Учень лягає грудьми на парту або підставляє руки під
підборіддя. Починає човгати ногами. Виконання вірно підібраних фізичних вправ
упродовж декількох хвилин підвищує тонус м`язів, знімає втому дитини. Таким
чином, необхідність проведення фізкультурних хвилинок на загальноосвітніх
уроках очевидна. Основне їх завдання – повернути втомленій дитині
працездатність, увагу, зняти м`язове і розумове напруження, попередити
порушення постави та деформацію будови тіла.
Змістом фізкультурних хвилинок є прості, зручні для
виконання в класі фізичні вправи. Вони повинні сприяти активному відпочинку тих
груп м`язів і частин тіла, які втомлюються від одноманітної пози сидіння за
партою і роботи.
Фізкультурні хвилинки проводяться, як правило, після
20-30 хв. роботи. Їх тривалість має бути в межах 2-3 хвилин. Комплекс вправ
складається з 3-4 вправ для основних груп м`язів з 6–8 - разовим повторенням
кожної. Слід також пам`ятати, що тонус м`язів передньої поверхні тулуба має
природну перевагу над тонусом задньої поверхні. Це і є однією із головних
причин порушення правильної постави.
Тому основну увагу слід приділити
зміцненню м`язів задньої поверхні тулуба. Ефективними
тут будуть вправи у потягуванні, випрямленні і прогині хребта, розправленні
грудної клітки.
У молодших школярів під час виконання письмових робіт
швидко втомлюються м`язи рук, тому в комплекс вправ для фізкультурної хвилинки
необхідно включити рухи для рук і пальців.
Організація фізкультурних хвилинок передбачає
підготовку приміщення (відкрити кватирку або фрамугу) та учнів, які для
виконання вправ повинні закрити книжки, зошити і покласти їх на середину парти,
розстебнути комірці. Добре, коли учні вміють проводити фізкультурні хвилинки
самостійно. Це дає змогу відпочити і голосовим зв`язкам учителя. Проводити
фізкультурні хвилинки може черговий або фізорг.
У першому класі фізкультурні хвилинки необхідно
проводити на кожному уроці, а, починаючи з другого і далі – на двох-трьох
уроках. Наприкінці семестру й особливо навчального року кількість фізкультурних
хвилинок знову можна збільшити.
Після закінчення вправ необхідно прийняти положення
правильної постави й утримувати його протягом 5-6 секунд. Це дозволить створити
установку на збереження правильної постави під час навчальних занять.
Вправи рекомендується виконувати стоячи біля парти або
сидячи за партою.
Заміну комплексів фізкультурних хвилинок слід
проводити не частіше одного разу на два тижні.
Для фізкультурних хвилинок слід добирати такі вправи,
які вже засвоєні учнями на уроках фізичної культури. Вправи комплексу
рекомендується виконувати одну за другою без перерв.
Для підвищення ефективності фізкультурних хвилинок
доцільно використовувати музичний супровід. Для добору відповідної музики можна
залучати учнів класу. Це буде сприяти підвищенню інтересу учнів до цього виду
занять фізичними вправами.
Особливо цікаві фізкультхвилинки, супроводжувані
віршованим текстом. Розучування вправ у поєднанні з віршованим текстом сприяє
розвиткові в учнів пам’яті та уваги. Імітація дій, які виконуються «сніжинкою»,
«метеликом», «зайчиком», «синичкою», про яких йдеться у віршах, розвиває уяву учнів.
Імітаційні вправи викликають в них особливий інтерес, бо мають багато спільного
з ігровою діяльністю, казкою.
Якщо віршовані рядки, що супроводжують
фізкультхвилинку, є зразками справжньої дитячої поезії, їм прищеплюється повага
до художнього слова і рідної мови, до природи, виховується естетичний смак
Вправи для
відпочинку на уроках
Вправа
«Пташка». Вихідне положення: основна стійка, п’ятки разом, носки нарізно, руки
– по боках. На раз – підняти руки вгору і піднятися на пальчиках. На два –
вихідне положення. Руки наче крильця у пташки, яка летить, - угору – вниз,
угору - вниз.
Вправа
«М’ячик». Присісти, руки покласти на коліна. Підстрибувати, не випрямляючись,
наче маленький м’ячик.
Вправа Зайчик». Руки
зігнути у ліктях, піднести до грудей, високо підстрибувати на двох ногах.
Для учнів 1
класу
Комплекс
1.
Виконується стоячи біля парти і супроводжується віршованим текстом:
Вітерець гойднувся
між
зелених віт. Руки вгору.
Похитатися, як деревце.
Колосок прокинувся
І
сказав: – Привіт! Присід. Повільно підвестися навшпиньки.
Жайвір усміхнувся,
Мовив:
– Добрий день! Змахи руками, наче крилами.
Бачу, ти прокинувся.
Комплекс
2.
Виконується сидячи за партою.
1. В. п. – руки на
парті. 1 – руки вгору; 2 – напівповорот тулуба вліво; 3 – тримати; 4 – в. п.
Повторити 3-4 рази в кожну сторону.
2. В. п. – голова прямо,
руки на пояс. 1 – нахил голови вперед; 2 – в. п.; 3 – нахил голови назад; 4 –
в. п.; 5 – нахил голови вліво; 6 – в. п.; 7 – нахил голови вправо; 8 – в. п.
Повторити 2-3 рази.
3. В. п. – руки вперед.
1 – пальці рук стиснути в кулак; 2 – розтиснути з розведенням пальців.
Повторити 6-8 разів.
Для учнів ІІ
класу
Комплекс
1.
Виконується стоячи біля парти.
1. В. п. – стійка, руки
на пояс. 1 – нахил голови вперед; 2 – в. п.; 3 – нахил голови вправо; 4 – в.
п.; 5 – нахил голови вліво; 6 – в. п.; 7 – нахил голови назад; 8 – в. п.
Повторити 4-6 разів.
2. В. п. – о. с. 1 –
руки до плечей; 2 – силою напружити м’язи рук, звести лопатки; 3 – підвестись
навшпиньки, руки вгору; 4 – в. п. Повторити 4-6 разів.
3. В. п. – о. с. 1 –
присід, руки на коліна; 2 – в. п.; 3 – присід, руки вперед; 4 – в. п. Повторити
6-8 разів.
4. В. п. – стійка, руки
вгору. 1-7 – повільне опускання рук вниз з коловими рухами кистями; 8 – в. п.
Повторити 2-4 рази.
Комплекс
2.
Виконується сидячи за партою.
1. В. п. – руки на
парті. 1 – руки за голову, лікті вперед; 2 – лікті в сторони, звести лопатки,
піднести голову – вдих; 3 – опустити голову, лікті вперед – видих; 4 – в. п.
Повторити 6-8 разів.
2. В. п. – руки на
парті. 1 – ліва рука на пояс, права рука вгору, напівповорот вліво; 2 – в. п.;
3-4 – те ж в іншу сторону. Повторити 4-6 разів у кожну сторону.
3. В. п. – руки вперед
грудьми в замок. 1 – руки вперед в замок, долонями назовні; 2 – в. п. Повторити
6-8 разів.
Для учнів
ІІІ-ІV класів
Комплекс
1.
Виконується сидячи за партою.
1. В. п. – руки за
голову, пальці в «замок». 1-2 – руки вгору долонями назовні, нахил голови
назад; 3-4 – в. п. Повторити 4-6 разів.
2. В. п. – руки вперед.
1 – ліва рука вгору; 2 – в. п.; 3 – права рука вгору; 4 – в. п. Повторити 4-6
разів.
3. В. п. – руки перед
грудьми в «замок». 1 – поворот тулуба вліво; 2 – в. п.; 3 – поворот тулуба
вправо; 4 – в. п. Повторити 4-6 разів.
4. В. п. – руки на
парті. 1 – нахил голови вліво; 2 – нахил голови вправо; 3 – нахил голови
вперед; 4 – нахил голови назад. Повторити 4-6 разів.
Комплекс
2.
Виконується стоячи біля парти.
1. В. п. – руки на пояс.
1 – піднестись навшпиньки; 2 – в. п. Повторити 4-6 разів.
2. В. п. – о. с. 1 –
упор присівши; 2 – стати, руки вгору, ліву назад на носок; 3 – поворот тулуба
вліво, руки за голову; 4 – в. п. На наступні чотири рахунки те саме в іншу сторону.
Повторити 4-6 разів.
3. В. п. – стійка ноги
нарізно, руки вгору. 1-3 – три пружинні нахили вперед, руки за голову; 4 – в.
п. Повторити 6-8 разів.
4.
В. п. – стійка, руки на пояс. 1-3 – три пружинні нахили назад; 4 – в. п.
Повторити 4-6 разів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий