Увага!

Персональний блог вчителя початкових класів Тищенко Тетяни Григорівни

пятница, 1 февраля 2013 г.

Урок природознавства, 3 клас


Тема: Будова рослин. Рослини — живі організми.
Мета:
  • поглибити поняття орган рослини;
  • сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла, листків, квіток,   плодів із насінням) для рослини, про особливості живлення і ди­хання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх;
  • формувати вміння логічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль;
  • виховувати критичність і доказовість мислення, естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу.
Обладнання: роздавальний матеріал — картки «Органи рослини»; квітучі  рослини; таб­лиці; схеми: «Живлення рослин», «Дихання рослин», «Царства живої природи»; зразки пророщеної учнями вдома квасолі; іграшкові мікрофони, диски:  «Звуки природи», «Природознавство – 3 клас», комп’ютери.


Хід уроку
I.Хвилинка спостережень
-         Яка пора року настала?
-         Як змінилися рослини? Чому?
-         Які птахи відлетіли?
-         Яка сьогодні погода?

II.               Перевірка домашнього завдання.
Тест (За допомогою сигнальних карток)
1)    Вкажіть рослини різного виду:
а)     береза, дуб, липа;
б)    ромашка лікарська, ромашка без’язичкова, ромашка непахуча;
в)     пшениця озима, пшениця яра;
г)     ожина, калина, терен, бузок.
2)    Усі живі організми вчені поділили на:
а)     2 царства;
б)    4 царства;
в)     5 царств.
 Інтерактивний метод «Мікрофон».
-         Назвіть царства живої природи. (Рослини. Тварини. Гриби. Віруси. Дроб’янки.)
-         Розмістіть ці назви на дошці.

Інтерактивний метод «Складання асоціативного куща»: 

 
-         Яку назву дала матінка Природа рослинам? тваринам? (Флора) (Фауна).
-         Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?
-         Розкажіть, яке значення мають рослини у твоєму житті.
(—  Рослини дають кисень для дихання.
-         Дають їжу для людей і тварин.
-         З рослин виготовляють різні меблі, папір, тканини, сірники, кошики та ін.
-         З рослин виготовляють ліки.
-         Рослини прикрашають життя та очищують повітря, вбираючи вуглекислий газ.)
-          Чому рослини називають зеленим дивом Землі?

III.    Повідомлення теми і завдань уроку
Гра «Назвіть рослину»                                                           
На сонечко я схожий
І сонце я люблю.
До нього повертаю
голівоньку свою. (Соняшник)

Навесні красується білим цвітом,                                            
а в жнива червоним плодом. (Вишня)

Зимою й літом -  одним цвітом. (Ялинка)

Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих... (берізки).
                                                                                                   
Без рук, без ніг,
А на тин лізе. (Гарбуз)

З-під снігу свій листочок
До сонця простягну
І синіми дзвіночками                                                                
Вітаю я весну. (Пролісок)

У вінку зеленолистім,
У червоному намисті.
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.  (Калина)

-        Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що спільного між цими рослинами, а також поговоримо про їх значення для життя на Землі.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Хвилинка уяви. (Під звуки природи).
Робота в групах:
-       На початку уроку ви об’єдналися в групи по кольорах. Прочитайте назви своїх груп. («Ліс», «Луг», «Поле», «Город», «Річка»).
-       Запрошую вас вирушити відповідно  – в ліс, луг, поле, город, річку.
Закрийте очі і спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує.
Обговоріть в групах, а доповідач висловить думку групи.
 Експерти фіксують спільні погляди пропонують узагальнену відповідь.
-       У природі багато видів рослин. Одні з них вирощують люди. Це культурні рослини. Інші ростуть самі. Це дикорослі рослини.
-       Так, діти, у природі багато видів рослин. Але вони мають щось спільне.
«Мозковий штурм»
-       Що є спільного у всіх рослин?  (Будова рослин)

2. Розповідь учителя з елементами бесіди.
-       Так, дійсно, всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, що називаються органами. Кожен орган має свою назву. Подивіться на екран.
(Діти переглядають кадри фільму).
Продовження розповіді вчителя.
1)    Корінь рослини. Він знаходиться у ґрунті. За допомогою кореня рослина жи­виться поживними речовинами.
2)    Стебло. На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини руха­ються до листків, квітів і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору.
3)    Листки, які найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гла­денькими, шорсткими, округлими чи зазубреними.
4)    Квітка. У кожної рослини вона різна за розміром, формою і кольором. За до­помогою кольору і своєрідного запаху квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх.
5)    Плід. Запилена квітка перетворюється на плід.
Плоди також бувають різними за кольором і виглядом: сухі і соковиті. Горіхи, яблука, сли­ви це плоди.
 За допомогою квітки та насіння рослини розмножуються.

3. Практична робота
1)    Розгляд квітучої рослини.
Які органи ви бачите в квітучої рослини чорнобривця?
2)    Робота  в парах з карткою «Органи рослини (калюжниця болотна)»
Перелічіть всі частини рослини і покажіть їх. Не забувайте про те, що слід показувати з кореня.
3)    Робота в зошитах:
  Запишіть назви органів рослини.

Фізкультхвилинка  «Трава низенька».

4. Робота в парах.
а) Учні розглядають паростки квасолі, які вони пророщували вдома, розкла­дають їх у тому порядку, в якому вони розвивались з насінини. Потім за допо­могою запитань одне одному називають усі інші частини квасолі, яких не поба­чили в досліді.
б) Учні разом з учителем розглядають дві гілочки однієї рослини. Одна з них стояла у підфарбованій синькою воді, друга у звичайній.
-       Що побачили?  
-       Чому гілочка, що стояла у підфарбованій воді, стала всередині такого самого кольору, як вода? (Вода від кореня рухається по стеблу.) Це перший спосіб живлення.
-       Від кореня вода несе поживні речовини до інших коренів.
Другий спосіб живлення. Під дією сонячної енергії рослини самі утворюють поживні речовини — цукор і крохмаль — у своїх листках із води
й вуглекислого газу.
     
5. Робота з підручником
Прочитати текст «Рослини живі організми» і дати відповіді на запитання. Що ще утворюється в листках під дією світла? (Кисень. Рослини виділяють його з повітря.)
-       Коли рослини виділяють кисень?
-       Коли рослини вбирають кисень?
-       Якими органами дихають рослини?
Розглянути в підручнику (С. 110) схему «Дихання рослин».
-       Чи рухаються рослини? Наведіть приклади.
-       Які ознаки всього живого є у рослин?  

V. Закріплення та осмислення знань
-       Доведіть, що рослини частина живої природи.
-       Чому рослини не можуть жити без сонячного світла?
-       Доведіть, що рослини джерело поживних речовин і кисню на Землі.    

Гра «Так чи ні» (З використанням сигнальних карток)
-       Корінь вбирає із ґрунту воду?
-       У плоді утворюються поживні речовини?
-       Насіння захищає плід від пошкоджень?
-       Стебло проводить воду від кореня до всіх органів?
-       3 листя утворюється плід?
-       В рослин один спосіб живлення?
-       В рослин два способи живлення?

  VІ.  Домашнє завдання
Опрацювати статті підручника «Будова рослин», «Рослини живі організ­ми» (с. 107-110).

VIІ.  Узагальнення й систематизація знань.
Робота з тестами «Будова рослин. Рослини – живі організми».

VIIІ.  Цікавинки
  • Найкоротші стебла у водяних плаваючих рослин.
  • Найбільші листки у нашій флорі в лопуха.
  • Найменша квітка у ряски безкореневої, що вкриває стоячі водойми,не більше ніж головка голки.
  • Плоди хлібного дерева (Азія) сягають 1 м завдовжки; в діаметрі 0,5 м; масою до 20 кг.
  • У більшості культурних рослин корені розвиваються за всіма напрямками. У капусти коріння сягає глибини 1,5 м. Різниця між довжиною стебла і ко­реня у верблюжої колючки 19 м: висота стебла — 1 м, а довжина головного кореня — 20 м.
  • Різною є кількість квіток у рослин. На дорослому дереві яблуні їх близько              100 тисяч. Коли б з кожної з них утворилось яблуко, то одне дерево могло б дати урожай понад 10 т. Та після червневого опадання зав'язі лишається в середньому всього 58 тисяч плодів.
  • Різні рослини дають різну кількість насіння. Подорожник має до 14 тисяч насінин, а ромашка до 100 тисяч.
  • На півдні нашої країни росте дуже цікава рослина огірок-перскач. Якщо доторкнутися до його стиглого плода, він ніби випльовує своє насіння з ко­робочки. Тому слід бути обережним, коли знаходишся біля цієї рослини.

IX.    Підсумок уроку. Оцінювання учнів
-       Що нового дізналися на уроці?
-       Що найбільше сподобалося?
-       Як ви розумієте вислів «Берегти рослини — зберігати життя на Землі?»

Давайте подякуємо за урок

Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальним,
За це подякуємо йому.

Комментариев нет:

Отправить комментарий