Про заохочення і покарання
Часто сім'я справляє на дитину значно більший вплив, ніж школа чи дитячий
садок. Тому, коли батько, мати, старші брати і сестри є активними учасниками
громадського життя, то це позитивно позначається на дитині.
Висловлювання батьків дитини, організованість і порядок у сім'ї привчають
до охайності і порядку молодших її членів, культурні навички дорослих, їх мову
діти завжди запозичують.
Заохочування
і покарання діють лише тоді, коли не суперечать особистому прикладу батьків.
На жаль, буває й таке: "Ти завжди повинна бути правдивою. За брехню буду
карати!" - навчає мати доньку. Але якось, перебуваючи вдома і побачивши
у вікно сусідку, що наближається до двору, вона наказала дитині: "Біжи
швидше на вулицю, скажи тітці Марії, що мене вдома немає". Або батько забороняє
синові лаятись: "Якщо я почую від тебе лайку, пам'ятатимеш!" А сам у
присутності сина лається. Що ж більше впливає на дитину - чи формальна заборона,
чи приклад батька? Звичайно, останнє.
Похвала
батьків за добру поведінку і успіхи у навчанні часто впливає краще, ніж
будь-які матеріальні нагороди. Батьки мають у своєму розпорядженні сильний інструмент
впливу на дитину - слово. Спокійний, рівний тон батька чи матері заспокоює
навіть знервовану дитину. Як засоби покарання, рекомендується зауваження і
догана. Їх слід запозичити батькам. Зауваженням батьки ,чи старші члени
сім'ї, звертають увагу дитини на неправильність її поведінки. Їх треба робити
вмотивовано, тобто вказувати, в чому шкідливість того вчинку, який викликав
зауваження. Зауваження треба робити стисло, енергійно, але не допускаючи образливих
слів чи знущального тону.
При більш
серйозних провинах, може бути оголошена дитині догана. Оголошувати догану дитині
слід після того, як була надана можливість якийсь час поміркувати над
вчинком. У сімейному вихованні можуть бути використані і інші засоби.
Наприклад, залишення дитини якийсь час без уваги дорослих. Це дуже впливає на
дитину, особливо молодшого віку. Осуд повинен бути узгоджений всіма старшими
членами сім'ї. Якщо осуджує мама, то її повинен підтримати і тато, і навпаки.
Застосовується також позбавлення дитини на якийсь час привабливих для неї
розваг. Наприклад, можна відмінити
ігри на комп'ютері.
Але не можна позбавляти дитину необхідного сну, їжі, гігієнічних процедур. Батьки повинні бути послідовними у своїх
діях і завжди виконувати обіцяне, що стосується покарання чи нагороди. Інакше
батьки втратять авторитет в очах своєї дитини.
Іноді слід
дитину примусити виправити наслідки її поганого вчинку (коли це можливо).
Наприклад, погано зроблену роботу можна запропонувати дитині переробити,
недбало кинутий зім'ятий одяг - випрасувати, почистити. Проте ні в якому разі
не можна припустити покарання дитини у вигляді додаткових трудових завдань, бо
це може виховувати відразу до праці.
При накладенні стягнення, батьки повинні поговорити з дитиною, з'ясувати
причини її вчинку, пояснити провини.
Правильне
застосування у сім'ї засобів заохочення і стягнення залежить від тісного зв'язку
батьків зі школою.
Батькам треба
час від часу відвідувати школу, розмовляти з класоводом чи класним керівником,
враховуючи його поради.
Узгодженість у виховній практиці школи і сім'ї є запорукою успіху в досягненні
хороших наслідків у вихованні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий