Мета: Розширити уявлення дітей про роль птахів у
природі, розвивати їх мовлення, уяву, фантазію, творчі здібності, виховувати
бережливе ставлення до природи, любов до птахів.
Обладнання: чучела різних птахів, пір'я, гнізда,
таблиці, карнавальні маски, шпаківні, платівка "Голоса птиц",
лозунги:
-
"Птахи -наші друзі!",
-
"Більше птахів-менше
шкідників-вищий урожай!",
-
"Більше синиць у садах-менше
червивих яблук!",
-
"Геть рогатку!",
-
"Охороняйте птахів від
котів!".
Ведучий: (вчитель). - Увага! Увага! В нашу школу надійшла
телеграма з півдня. (Зачитує).
За традицією сьогодні ми проводимо День зустрічі
птахів. Птахи - невід'ємна частина природи. Вони надають чарівності гаєві,
лісові, степові. Птахи — найкраща оздоба міських парків і садів. Цілком
змінюють навіть найбільш похмурі ландшафт і своїми яскравими барвами, звучною
піснею роблять його радісним і приємним.
Учениця.
Як уявити собі весну без "пісні жайворонка
дзвінкої"" або хоч без завзятого по весняному особливого цвірінькання
горобців? Ліс оживає від різноголосого пташиного гомону. Нудний білий пейзаж
зими зразу стає іншим, як тільки з'явиться "скрекотуха білобока", або
"жвавая синичка", або червоногрудий красень снігур.
Учень.
Поети всіх часів і народів тисячі натхненних
рядків присвятили солов'ю. Хто змолоду не слухав, коли "на тисячі ладів
тягнув, переливався" цей "співець любові". Немало й інших
чудових співаків є серед птахів. Такі є найближчі родичі солов'я співочий і
чорний дрозд, чорноголова славка. Численні співаки, так би мовити, другого
розряду: жайворонки, вільшанка, волове очко, варакуша, синиці. А в тім, яка
пісня краща - справа смаку.
Учениця.
За яскравістю забарвлення з деякими нашими птахами
можуть позмагатися хіба що які - небудь тропічні метелики. Такі є у нас
бджолоїдка, рибалочки, сиворакші. Та й такі, снігур, щиголь, іволга, можуть
вважатися красенями. Оживити наші парки і сади, особливо міські, прикрасити їх
птахами - одне з важливих завдань використання пернатих.
Учень.
Комахи, коли їх багато, можуть цілком знищити
врожай на великій площі або погубити великі лісові масиви. Щорічні втрати від
шкідників обчислюються мільйонами пудів зерна, мільйонами кубометрів деревини,
мільярдами карбованців.
Учениця.
З кожним роком все більше уваги приділяється охороні
і приваблюванню дрібних комахоїдних птахів - винищувачів комах, як одному з
найдешевших І найефективніших засобів боротьби з шкідниками.
Учень.
Чи можуть птахи знизити кількість комах, які так
швидко розмножуються? Так, можуть і знижують. Ненажерливість птахів разюча, і
багато які з них за добу поїдають стільки, скільки важать самі.
Коли б людина мала пташиний апетит, вона повинна
була б з'їдати щодня принаймні сорок буханок хліба.
Учениця.
Кількість їжі, яку з'їдають птахи, найточніше
можна було б підрахувати, тримаючи їх у неволі.
Малюсінький корольок з'їдав за день до 1000
мурашиних яєць. "Компанія" з шести маленьких синиць з'їдала за день
60 - 80 борошняних черв'яків і близько 2000 яєчок метелика - монашки.
Учень.
Рожевого шпака в неволі годували улюбленим Його
природним кормом - сараною. Тільки за один вранішній сніданок йому треба було
50 - 60 штук сарани, а за день він з'їдав 120 найбільших комах п'ятого віку або
200 штук дрібніших, четвертого віку.
Учениця.
Рекорд
ненажерства у неволі встановила молода зозуля. Вона з'їдала за день 18 живих
молодих ящірок (7-10 см завдовжки кожна), 39 великих зелених коників, 3 лялечки
метелика - мертва голова, 43 капустяних черв'яків, 5 личинок хруща, 4 павуки -
хрестовики, 50 борошняних черв'яків і ще чималу кількість мурашиних лялечок.
Учень.
Рожевий шпак приносить пташенятам під час прильоту
З сарани по З г кожна. За день пара птахів згодовує пташенятам 360 г сарани. А
за гніздовий місяць 1000 шпаків, які жили в колонії, разом з пташенятами
знищили 22 т сарани.
Учениця.
Одна сіра полівка знищує за літо 1 кг зерна. А
одна сова з'їдає за літо 1000 сірих полівок і мишей. Отже, одна сова зберігає
за літо тонну хліба.
Учень.
Мухи - рознощики різних шлунково - кишкових
захворювань людини, в першу чергу дизентерії. Багато мух знищуються ластівками
і стрижами. Ворони, сороки, шуліки живляться на звалищах та помийних ямах
покидьками. Усі ці птахи виконують роль санітарів.
Учениця.
Любий друже мій, юннате,
Уявляєш, скільки птах
Може нищить, поїдати,
Гризунів, червей, комах.
Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй - справжній друг.
То ж як стрінеш непутящих,
Що біжать поза двором,
Видирати гнізда в хащі
Їх відразу присором.
(Діти виконують пісню "Бережи природу"
музика В.Стороженка, слова Наталі Іванюк)
Не ламай, не ламай,
На дереві гілку.
Не вбивай, не вбивай,
Стрибунця і бджілку. (2 рази)
Не брудни, не брудни
Джерельцю водиці.
І не псуй, і не псуй
Чистої криниці. (2 рази)
Не зривай, не зривай
Квітку, бо зав'яне.
І трави не топчи,
Бо її не стане. (2
рази)
Учень.
Не хочу.
Метелика ловити я не хочу;
Він квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати,
І не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу - це великий гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх.
(А.Костецький)
Птиця
(Інсценізація вірша)
Тріпоче серце пійманої птиці,
В руках моїх не чує доброти.
- Я дам тобі водиці і пшениці,
Моя пташино, тільки не тремти!
- Хіба
потоки загубили воду,
Хіба в полях уже зерна нема?!
Пусти мене, мій хлопче, на свободу,
І все, що треба, я знайду сама.
Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,
В своїх руках легеньких, як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко —
Від мене взяти кілька зеренець?
- Пусти мене! Мені, дитино мила,
Дорожча воля, ніж зерно твоє!
Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,
Яка розкрити силець не дає!
- Лети! Співай у небі гомінкому.
Хоч і маленький, зрозумів я все.
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе.
(Д.Павличко)
Учень і учениця.
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю,
Хай лине в гаї і на води,
Співає для нас у маю.
Ведучий.
А зараз проведемо вікторину:
-
Як
називається цей птах?
(Показують чучела різних звичайних наших птахів);
-
Чиє це перо?
-
Чиє це гніздо?
-
Чия це робота? (Кусок кори дерева
чи обрубок деревини, роздовбаний дятлом; шишка сосни або ялини, роздроблена дятлом,
поїдена шишкарем)
-
Де гніздяться шпаки, крім
шпаківень? (В дуплах)
-
Які птахи ночують, зарившись у
сніг? (Тетереви, глухарі)
-
Які птахи не сідають ні на воду, ні
на землю, ні на гілки? (Стрижі)
-
Чи дихає курча в яйці? (Так, крізь
пори шкарлупи)
-
У назві якого птаха 40 букв?
(Сорока)
-
Які міста літають? (Орел, Сорока)
-
Який птах має прізвище письменника?
(Гоголь)
-
Який птах має назву танцю?
(Чечітка)
-
Який птах вигодовує пташенят навіть
узимку? (Шишкар)
-
Що птахам страшніше взимку - голод
чи холод? (Голод)
-
У якого осілого птаха такий міцний
хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
-
Пташенята якого птаха не знають
матері? (Зозулі)
-
Чим корисний горобець? У якому
місті і чому поставлено пам'ятник? (Корисний тим, що знищує комах; пам'ятник поставлено
у американському місті Бостоні за знищення комах)
-
Який найменший птах у світі?
(Колібрі - 1,6г - 1,8г)
-
Який найменший птах на Україні?
(Корольок - 5г)
-
Який найбільший у світі птах?
(Страус -50-90 кг, крок під час бігу -4 м, швидкість - 70 км\год)
-
Який найбільший птах на Україні?
(Дрохва - 16 кг)
-
Для чого кільцюють птахів? (Щоб
дізнатися про їхні перельоти)
-
Які правила поведінки в природі?
-
Голоси яких птахів ви зараз
почуєте? (Платівка "Голоса птиц")
(Визначення переможців вікторини)
Ведучий.
Є одна гра для вас.
Я почну вірші для вас.
Я почну, а ви - кінчайте,
Дружно хором відповідайте.
Цей моторний сірий птах
Не гасає по світах,
Не летить у край далекий -
Не боїться хуги, спеки,
Дома вічно молодець ...
Хто він діти? ...
(Горобець)
Перший я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Звуть мене усі...
(шпаком)
Відлітають за моря,
У краї далекі,
На будинках гнізда в'ють
Звати їх ...
(лелеки)
Лісова хвостата птиця
Метушиться та вертиться,
Тут стрекоче, там стрекоче,
Всі новини знати хоче,
Чорногруда, білобока,
Хто це дітоньки?
(Сорока)
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний а пташиний,
Цим ключем в осінній млі
Відлітають ...
(журавлі)
Ростом він маленький,
Сірий, чепурненький,
Справжній молодець!
Хто він? -...
(Горобець)
Підкотивши своє штання,
Опустився він із стайні,
Влаштувався на роботі
У найбільшому болоті.
Та не бійся, не загруз,
Наш любимий ...
(чорногуз)
У садочку понад тином
Я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився,
Засміявся й оселився,
Здогадались, ви, однак, -
Поселився у нас ...
(шпак)
Чорномазий, білодзьобий
Він за плугом важко ходить,
Черв'ячків, жучків знаходить,
Сторож вірний, друг полів.
Перший вісник теплих днів.
Ти відгадувать мастак, —
Як же зветься птах цей? ...
(Грак)
Ти відгадай мені загадку:
Вгорі тремтить сіренька цятка.
Й пісні співає голосні,
Та жаль, що тільки навесні,
Ну, називай же без відмовок,
Що це за пташка ? ...
(Жайворонок)
Що воно за дивна птиця
Світла денного боїться?
Дзьоб крючком, великі очі.
І не спиться їй щоночі.
-Ху - гу - гу! - кричить - співа.
Відгадали? Ні? ...
(Сова)
Ведучий.
Молодці, діти!
А зараз проведемо гру на уважність.
Я буду говорити слова, а ви на назву птаха
плескайте руками:
Сорока, ворона, парта, орел, стіл, вікно, дошка,
сова, горобець, м'яч, дятел, книга, олівець, стілець, соловей, мурашка, кіт,
лелека, зяблик, мавпа, ручка, лампа, ластівка, страус, гуска, собака, голуб,
журавель, іволга, коза, крейда, чапля, шпак, газета, шуліка, синиця, глухар,
слон, шишкар, зозуля, козуля, жайворонок, грак.
Ведучий.
Усі пташки будують собі гнізда, щоб відкласти в
них яєчка і вивести пташенят. Одна лише зозуля його ніде не будує, а підкладає
яєчка в гнізда кропив'янок, горихвісток, вільшанок. Про зозулю складено багато
пісень, загадок, казок. Пропоную пограти у веселу гру "Без гнізда".
Кожний гравець окреслює собі коло. Це -
"гніздо". А зозуля - без "гнізда". Як тільки я крикну
"Киш! Киш!" всі розбігаються і "зозуля" за ними. А як
тільки пролунає сигнал "Додому!" - всі повертаються у свої гнізда.
Зозуля теж прагне зайняти своє "гніздо". Хто залишається без гнізда,
той стає зозулею.
(Для гри вибирається 5 -6 учасників. Гра
повторюється 3-4 рази)
Ведучий.
- А які
прислів'я про птахів ви знаєте?
Де багато пташок, там нема комашок.
Ластівка день починає. А соловей кінчає.
- Про птахів
склалися ще й інші прислів'я. Послухайте їх і скажіть, чому склалися такі
прислів'я про птахів і чи правильні вони?
"Плиска хвостом лід збиває".
"Біла плиска - "пташка -
льодогонка"
- Про кого
так говорять?
1.
"Сивий, як голуб".
2.
"Глуха тетеря".
3.
"Як з гуски вода".
4.
"3аладив, як дятел".
Учень і
учениця.
- Увага!
Увага!
А зараз починаємо наш карнавал. (Діти входять в
масках, дають характеристику користі або особливостей того птаха, якого зображують.)
1.
"Я чорний дятел! Мені не потрібні ваші шпаківні. Мій дзьоб,
як долото, і я сам видовбую в лісі чудові шпаківні. А після мене в них живуть різні маленькі
пташки".
2.
"А я строката мухоловка! Хоча я дуже маленька, але апетит у мене великий, Я обов'язково оселюся в вашому будиночку і обіцяю за це кожного дня ловити по 300 мух та комарів, щоб вони вас
не кусали".
3.
"А я снігур! Цілу зиму я прогодувався у ваших краях горобиною та бур'янами, а тепер відлітаю до себе
на північ. Скоро і там буде весна. До майбутнього снігу!".
4.
"А мене ви взнаєте, якщо загадку відгадаєте: "Стоїть
дім на палиці, а господар на ґаночку сидить". (Шпак).
5.
"Спереду шильце, а ззаду вильце, на грудях - білий рушничок.
Хто я?". (Ластівка)
6.
"Я хлопчина в сірячині
по дворах никаю, крихти підбираю, ночувати в полі сяду, конопельки краду. Хто
я?" (Горобець).
7.
"Вдень сплю, вночі літаю,
прохожих лякаю. Хто я?" (Пугач)
8.
"Білий, як сніг, надутий як
міх, лопатами ходить, а рогом їсть". Хто це?
(Гусак).
Ведучий.
-
Молодці, діти! Дуже гарні
приготували карнавальні маски. Найкращими з них були ... (Нагородження учасників
карнавалу).
-
До дня зустрічі птахів школярі
виготовили гніздівлі для пташок. Хотілося, щоб ви старанно їх розвісили на
деревах і не сталося такого, як описано у вірші Ліни Костенко.
Перекинута
шпаківня.
Учень.
Плаче шпак уранці після
зливи,
Де шумлять на греблі
явори,
Що шпаківню вітер чорногривий
Перекинув денцем
догори;
Учениця.
Борсаються бідні пташенята,
Як його зарадити біді?
Кліпають із пітьми
оченята,
- Випадемо, татку, що
тоді?
Учень.
Ще якби їм день чи півтора дні,
Ще якби їм днів хоча б із п'ять!
Бо вони ще зовсім безпорадні -
Падаючи ще не
полетять.
Учениця.
Як же, хлопці, хатку ви прибили,
Що її порушили вітри?!
Плаче шпак уранці
після зливи,
Де шумлять на греблі
явори...
Ведучий.
- Я думаю, що наші діти міцно прикріплять до дерева
свої шпаківні, шпаки тільки дякуватимуть їм за це.
Ведуча.
- Зараз
оглянемо пташині гніздівлі і визначимо кращі роботи (Підводиться
підсумок)
(Звучить пісня "Скворцы прилетели», Учасники
виходять із залу для розвішування гніздівель).
Список літератури
1.
І.М.Слободян «Природоохоронна робота в
школі», «Радянська школа», - Київ – 1979 р.
2.
К.М.Благосклонов «Охорона і приваблювання птахів,
корисних у сільському господарстві», «Радянська школа», Київ, 1953 рік.
Комментариев нет:
Отправить комментарий